Stránky pro Vás tento týden vylepšujeme. Omluvte prosím dočasné nedostatky 🙏

ČLENSKÁ SEKCE

Jak dýchat správně SOMA Dech: Díl 1/10

dechové cvičení soma dech základy dýchání
Jak dýchat SOMA Dech

 

Vítej ve světě SOMA Dechu! V tomto článku přehledně a podrobně rozvedu témata, která jsem nakousl v prvním YT videu. 

 

 

V článku představím tyto témata:

 1. Jak vznikl SOMA Dech?

 2. Co ti SOMA může nabídnout?

 3. Kdy a jak často SOMA dýchat? 

 4. Rekapitulace obsahu první lekce SOMA: Díl 1/10

 5. Co a jak dál? 

 

Jak vznikl SOMA Dech?

V čechách projekt vznikl v roce 2019 na základě inspirace mezinárodním projektem SOMA Breath, který založil Niraj Naik, britský občan indického původu v roce 2016. Učení systému SOMA se opírá o tisíce let kumulované vědění o dechu z Jógy a Pranajámy, inspiruje se novodobými přístupy jako je Wim Hof Method a v maximální možné míře nabádá k osvětě a zdravému dýchání v souladu s učením Dr. Konstantina Buteyka. 

Jedna z největších přidaných hodnot dechového systému SOMA je využití Trypnaurální hudební technologie (zdroj: Trypnaural Brainwave Entertainment) jako doprovodu při dechových cvičeních a vedených meditacích. Poslech této hudby a jejích specifických frekvencí skrytých na pozadí stimuluje frekvence mozkových vln a zvyšuje aktivitu vlnových délek Alfa a Gamma. To výrazně podporuje snahu dýchajícího o dosažení hlubokých stavů meditace, podporuje celotělové uvolnění a efektivně snižuje stres. 

Ještě než Niraj založil školu SOMA dýchání proslavil se svým projektem The Renegade Pharmacist, prostřednictvím kterého se snažil o osvětu společnosti v oblasti zdravotnictví a holistického přístupu ke zdraví. Podařilo se mu způsobit několik celosvětových pozdvižení tím, že mimo jiné vytvořil přehlednou a studiemi podloženou publikaci o tom, co způsobí v lidském těle vypití jedné malé plechovky Coca-Coly a Coca-Coly Light. Jeho články byly sdíleny v předních médiích v Americe, Austrálii i Velké Británii a byl poté hostem mnoha televizních pořadů. (https://www.news.com.au, https://www.medicalnewstoday.com, https://therenegadepharmacist.com) 

Niraj byl původně lékárník, ale právě díky této profesi nakonec sám vážně onemocněl. Jak sám uvádí, byl pouze svědkem toho, jak si k němu lidé chodí pro stále větší a větší množství léků. Z jeho doživotní diagnózy smrtelného onemocnění tlustého střeva ho po několika letech vážné nemoci zachránil jeho příbuzný pomocí Ajurvédské medicíny a dechových cvičení. Následně se Niraj za pult lékárny už nevrátil a místo toho začal lidem, kteří mu naslouchali poskytovat lekce, jak v sobě každý může aktivovat svou vlastní “přirozenou lékárnu”, mimo jiné hlavně prostřednictvím svého dechu. 

 

Počátky SOMA v Čechách

S rostoucím veřejným povědomím o účincích dýchání pomocí Wim Hof Method, přibývajícími vědeckými studiemi a díky většímu zájmu z řad odborné veřejnosti SOMA Breath brzy otevřel možnost mezinárodní certifikace instruktorů. Já byl první čech, který tuto certifikaci získal a začal tuto techniku v čechách učit. Nyní společně s týmem SOMA Dech zastupuji SOMA Breath pro Česko a Slovensko. Čas rychle utekl a letos napodzim se bude konat i první vlna certifikací SOMA přímo v Čechách a kompletně v českém jazyce.  

Co tomu však předcházelo? Úplně poprvé jsem se o SOMA doslechl od světoznámého influencera ve fitness Bena Greenfielda. V té době jsem měl za sebou léta praxe WHM, několik holotropních dýchání a úspěšně jsem si pomocí Buteyka pomohl od alergie a astmatu. Dech byl pro mě v té době úplně vším a zcela mě pohltil. Moje první zkušenost se SOMA Dýcháním mě naprosto ohromila. Nemohl jsem uvěřit jaký poklad jsem našel díky videu, ve kterém Ben sdílel jednu ze svých dechových zkušeností. Pak už to šlo ráz naráz a během několika týdnů jsem se stal studentem Nirajova výcviku. 

SOMA mě oslovila hlavně svou rozmanitostí a mnoha možnými způsoby použití. Dokáže člověka velice rychle zklidnit, kvalitně uvolnit, navozuje hluboké meditativní prožitky s až jemně psychedelickými aspekty. Kombinuje v sobě všechny prvky a benefity dechových systémů, které mi v životě tolik pomohly. Svou strukturou je SOMA velice podobná dýchání podle Wima Hofa, prožitky při dýchání by se dali interpretovat jako menší ochutnávka holotropního dýchání a svou technikou se v mnoha ohledech protíná s Buteykovou Metodou zdravého dýchání. 

 

Co všechno SOMA Dech nabízí? 

Primární účel celého učení se točí okolo pochopení základů dýchání a vylepšení dechového stereotypu. Umožňuje čerpat z hlubokých prožitků sebe sama skrze dechové meditace a využívá techniky osobního rozvoje založené na poznání neurověd pro dosažení duchovních i životních cílů. 

Základními stavebními prvky SOMA jsou: 

 - práce s dechem 

 - práce s tělem

 - meditace a práce s myslí 

 - trauma release 

 - funkční fyzické cvičení 

 - trypnaurální hudební technologie

 - osobnostní růst a koučink

 - pozitivní programování podvědomí

 - zdravý a vědomý životní styl

Prostřednictvím SOMA se lze efektivně nabudit a aktivovat nebo navodit stav flow s dávkou kreativní inspirace či se hluboce uvolnit, zrelaxovat a úplně vypnout hlavu. Záleží vždy jaká je tvá potřeba a záměr. Rozdílných stavů dosahujeme pomocí jiných rytmů a délky dýchání, zvolením adekvátního hudebního doprovodu a související práce s tělem a s hlasem.

Velkou přidanou hodnotou, která je dnes stále ještě málokdy doceňovaná je cvičení nádrží dechu ve výdechu i v nádechu. V těchto momentech dochází v našem těle k hypoxickému a hyperkaptickému prostředí zároveň. Oba tyto stavy, tedy méně kyslíku a zároveň více oxidu uhličitého v krvi a tkáních spouští mnoho ozdravných až léčivých fyziologických procesů. Niraj Naik i Ben Greenfield se opakovaně odkazují na studie, které naznačují potenciál SOMA vytvářet v těle prostředí pro zvýšení cirkulace kmenových buněk do celého těla. Tyto buňky jsou schopné nahradit a opravit jakoukoli poškozenou tkáň, ať už se jedná o sval, kost nebo orgán. Od zapnutí naší “vnitřní lékárny” to tedy opravdu nemá příliš daleko, že? 

 

Kdy a jak často je vhodné dýchat SOMA? 

Léta praxe všech možných i nemožných dechových technik mě stále více utvrzují v názoru, že nejvíce záleží na dané životní etapě konkrétní osoby. Stejně jako v sobě máme “vnitřní lékárnu”, tak máme i vnitřní moudrost těla, která nám řekne kdy je pro něj něco dobré a kdy už má dost. V holotropním dýchání existuje i pojem “vnitřní samoléčebná inteligence” naší psyché, která nás vede správnou cestu pro naše nejlepší duševního zdraví. 

Kámen úrazu je však v tom, že dnes většina z nás nemá na tyto přirozené moudrosti žádné napojení a jsou vůči řeči a signálům těla z velké části slepí a hluší. Je to společný fenomén života v moderní společnosti, přemíra psychického stresu, která zapříčiní uvíznutí v mysli a odpojení se od přirozenosti a vnímání těla. Proto se může stát, že i jinak dobré a zdravé cvičení si můžeme v dobré víře naordinovat podle obecných instrukcí a místo vylepšení zdraví může mít opačný efekt.

Nejsem obecně zastánce žádných extrémů a moje zlaté pravidlo “2:1” zní: věnuj vždy dvou třetinový podíl času vyhrazeného pro práci s dechem ozdravným a relaxačním dechovým technikám a jednu třetinu hyperventilačním, zážitkovým a transformačním technikám. Do první kategorie se řadí Buteyko, strečink dýchacích svalů a např. zvyšování vitální kapacity plic. V druhé kategorii se nachází Wim Hof, Holotropní dýchání a třeba i SOMA Dech.

Mé doporučené dávkování SOMA je tedy následující: pokud to zrovna potřebuješ a přináší ti to benefity, dýchej klidně každý den. Zpozorni však, pokud už je to několik měsíců v kuse a už ti to více bere než dává. Udělej si introspekci, jakým dalším dechovým cvičením se věnuješ a zda dlouhodobě udržuješ pravidlo 2:1. Dýchání není černobílé a uvíznutí u jedné techniky a jednoho rytmu dechu není nikdy dobré. 

 

 - Dech je život. -

 - Kvalita dechu určuje kvalitu života. -

 - Rozmanitost dechu dodává životu na pestrosti! -

 

Rekapitulace obsahu první lekce SOMA: Díl 1/10

V tomto prvním díle úvodní 10ti dílné série jsme si představili SOMA Dech s následujícími prvky: 

1) Rytmické dýchání + PC sval.

2) Dlouhá zádrž dechu ve výdechu s jedním přídechem.

3) Krátká zádrž dechu v nádechu.

 

Co a jak dál? 

První krok může být si s námi zadýchat SOMA společně na dalším dýchání, které probíhá každé úterý od 19:30 online. Jak se k nám přidat najdeš po kliknutí zde.

Pro další díly, články a videa se přidej do naší FREE členské sekce, kde na tebe čekají i bonusové díly a fajn tipy na dýchání. Tato sekce nic nestojí a můžeš si pro její procházení stáhnout i naší mobilní aplikaci zde.

Jestli už víš, že s námi chceš jít dál než jen pár lekcí na YT, pořiď si náš online kurz BASE CAMP, kde se o dechu a jednotlivých tématech dozvíš víc. Najdeš tam i nějaké opravdu vymazlené tracky na dýchání. 

Až tě omrzí dostupné hudební skladby, můžeš rozšířit svou paletu o dalších 6 námi pečlivě vytvořených SOMA dechových meditací v Balíčku SIX PACK. 

Na konci léta pro tebe chystáme i 21denní intenzivní seberozvojový online program dýchání. O jeho spuštění budeme brzy informovat, ale i tak si můžeš již nyní rezervovat místo, když mi napíšeš na email [email protected].

Pro vážné zájemce o to stát se instruktory metody SOMA Dech, máme na webu připravený nezávazný formulář, po jehož vyplnění tě budeme přednostně informovat o spuštění přihlašování do Instruktorského kurzu. Vyplnit ho můžeš zde.

A nezapomeň se přidat do naší skupiny na Facebooku “Dýchej SOMA”.

 

PLÁNOVANÉ DATUM VYDÁNÍ DALŠÍCH DÍLŮ 10 DÍLNÉ SÉRIE: 

  • 15.7. premiéra dílu č. 2
  • 28.8. premiéra dílu č. 3
  • 29.9. premiéra dílu č. 4
  • dále každý měsíc nový díl :)

 

Nové Tipy, Cvičení Dechu a Mnohem Víc..

Přihlaš se k odběru našich novinek ať ti od nás nic neunikne!

Tvůj e-mail je u nás v bezpečí a budeme ho zpracovávat v souladu s našimi zásadami ochrany osobních údajů (plné znění zásad najdeš v patičce této stránky). Stisknutím tlačítka vyjadřuješ Svůj souhlas se zpracováním, který můžeš kdykoli odvolat prostřednictvím odkazu na konci každého emailu.