SVĚT DECHU >>

5 benefitů SOMA DECHu pro tvé tělo, mysl i duši

ben greenfield dechové metody soma dech

Ačkoli můžou znít některé benefity práce s dechem "pochybně", existují pro ně solidní vědecké poznatky. My si na přínosy základních principů pránájámy i samotného SOMA Dechu posvítíme v tomto článku.

 

1. SNÍŽENÍ HLADINY STRESU

 

Všimněte si svého dechu, když jste ve stresu, úzkosti nebo v panice - zrychluje se a stává se mělčím. Tento typ dýchání stimuluje sympatický nervový systém, který aktivuje stresovou reakci vašeho těla, a může být dobrý, když to potřebujete - ale neuvěřitelně škodlivý pro vaše zdraví, když je neustále zapnutý nevyhnutelnými každodenními stresory, jako je dopravní zácpa, záchvat vzteku vašich dětí nebo notifikace sociálních sítí.

Na druhou stranu, když se cítíte klidní a uvolnění, jako třeba těsně před spaním nebo u klidné činnosti, která vás baví, vaše dýchání se zpomalí. Tím se aktivuje parasympatický efekt, který je neuvěřitelně prospěšný pro relaxaci a snížení stresu. Také se nám zklidňuje mysl a podporuje sebeuvědomění a sebereflexi, což může pomoci ujasnit si cíle a rozproudit tvůrčí energii.

 

2. Může být stejně ÚČINNÝ JAKO PSYCHEDELIKA při mírnění úzkosti a deprese


Nová studie předního neurovědce a zakladatele NeuroMeditation Institute Dr. Jeffa Tarranta ukázala, že už 22 minut SOMA DECHové meditace vyvolává příznivou aktivitu mozkových vln, která je srovnatelná s užíváním psychedelik.

Studie ukázala, že SOMA Dech vyvolává gama mozkové vlny v "Default Mode Network" a dalších částech mozku, které jsou spojeny s "vysoce inspirativním myšlením a stavy vrcholného proudění vědomí, které se obvykle vyskytují u zkušených meditátorů, jako jsou například tibetští mniši".

Po SOMA DECHovém cvičení uváděli účastníci studie pocity propojení, jednoty a snížení úzkosti a deprese v podobném rozsahu jako u tradičních psychedelik, jako je například psilocybin.

Varianta SOMA DECHu pro snížení úzkosti: Vydechování mantry AUM / Óm / jakéhokoliv uvolňujícího zvuku u výdechu. To napomáhá uvolnění a rozproudění toku energie v těle a může také stimulovat žlázy s vnitřní sekrecí, které zase mohou obnovit a revitalizovat tělesné buňky.

 

3. Silné léčivé a TERAPEUTICKÉ ÚČINKY

 

Jak jsme si již dříve řekli s Liborem Mattušem na tomto podcastu o rizicích hyperventilace a v tomto článku o předýchávání  jedním z hlavních problémů při praxi dechových technik bývá překysličení. Příliš mnoho kyslíku v těle, stejně jako třeba u čerstvě rozříznutého jablka, způsobuje oxidaci. U dýchání je to konkrétně v tepnách a žilách. Oxidativní stres je hlavním faktorem mnoha onemocnění a může způsobit téměř cokoli od poškození tkání a odumírání buněk až po záněty a hromadění odpadních látek.

SOMA DECH cíleně využívá zádrží dechu, konkrétně trénink přerušované hypoxie (IHT), která zvyšuje hladiny CO2 a oxidativnímu stresu předchází. Výsledkem je také zvýšená tvorba červených krvinek, tvorba nových cév a zlepšení průtoku krve do orgánů.

Tyto výhody vysvětlují, proč může být IHT slibnou nefarmakologickou metodou prevence a léčby kardiovaskulárních onemocnění; cukrovky, trofických vředů, onkologických onemocnění a nemocí centrálního nervového systému, astmatu a dokonce i obezity.

Niraj (zakladatel SOMA Breath, ze kterého český SOMA Dech vychází) se o těchto léčebných účincích IHT přesvědčil na vlastní kůži, když mu bylo diagnostikováno autoimunitní onemocnění ulcerózní kolitida, u kterého měl na výběr pouze invazivní vyšetření a / nebo farmakologické léky. Místo toho vyhledal alternativní léčebnou metodu využívající dechové techniky, jako je zadržování dechu a zvuková exprese, a nyní se těší plného zdraví a učí stejné techniky prostřednictvím SOMA Breath tisíce dalších lidí.

Je třeba poznamenat, že po delší dobu může být IHT pro organismus nebezpečná, jak mají tendenci zdůrazňovat některé rozporuplné výzkumy. Pokud se však používá strategicky a po krátkou dobu, jako je tomu v případě SOMA DECHu, mohou být jeho účinky neuvěřitelně léčivé.

Léčivé prvky SOMA DECHu: uvolňování hlasem, trénink IHT (Intermittent Hypoxic Training) = stavy přerušované hypoxie, kdy dočasně klesá hladina kyslíku v krvi a tělo se učí efektivněji nakládat s kyslíkem a CO2

 

4. VÍCE ENERGIE A VYŠŠÍ ODOLNOST


CO2 není odpadní plyn. Je potřebný k tomu, aby hemoglobin mohl uvolňovat kyslík do buněk, který je nutný k tvorbě ATP = energie. A právě regulací hladin kyslíku a CO2 zvyšuje SOMA DECH schopnost našeho těla vytvářet a využívat energii. Navíc jeho pozitivní účinky na kardiovaskulární zdraví znamenají lepší výdrž, více energie a lepší kondici.

Benefity SOMA Dýchání si pochvaluje i Ben Greenfield, biohacker, světově uznávaný odborník v oblasti výživy a moderních přístupů ve fitness, high class influencer a autor řady knižních bestsellerů, jímž je tento článek inspirován:

 

"Osobně mohu říci, že techniky SOMA, které zahrnují IHT, mi přinášejí téměř okamžité zlepšení energie a nálady, které, jak se zdá, přetrvává po celý den."

 

Prvky SOMA DECHu, zvyšující míru energie: aktivní uvolňování hlasem u výdechu a dech do bránice, který zvyšuje soustředění a přináší duševní jasnost. Hluboké břišní dýchání navíc podporuje trávení a posiluje metabolismus. A samozřejmě zapojení našeho oblíbeného PC svalu.

 

5. DETOXIKAČNÍ ÚČINKY


Další výhodou SOMA DECHu je jeho schopnost stimulovat lymfatický a trávicí systém, což pomáhá posílit přirozenou detoxikaci a trávení.

Kyslík je silná antibakteriální a antimikrobiální látka. Zlepšením okysličení organismu prostřednictvím rytmického dýchání a zádrží dechu (nezapomeňte, že ne tím, že přijímáte více kyslíku, ale tím, že zlepšujete schopnost CO2 transportovat kyslík tam, kam zrovna potřebuje!), zlepšujete schopnost svého těla bojovat proti škodlivým bakteriím a mikrobům a také transportovat odpadní látky lymfatickým a trávicím systémem.

Bylo také prokázáno, že lepší okysličení (prostřednictvím hyperbarické oxygenoterapie) snižuje markery zánětu a oxidativního stresu ve střevech, zlepšuje trávení a vylučování odpadních látek a může být slibným terapeutickým prostředkem při zánětlivých střevních onemocněních.

Detoxikace je v dnešní době velmi potřebná nejen na fyzické, ale i mentální úrovni. Proto chceme v závěru článku ještě jednou vyzdvihnout sílu uvolňování hlasem (AUM / Óm / jakýkoliv hlasitý úlevný zvuk u výdechu) a doporučit shaking - vědomý třas celého těla. Za dvě až tři minutky vytřásání můžete pocítit restart celého nervového systému, uvolnění fyzického napětí, klidnější mysl a silnější vnímání přítomného okamžiku.

Prvky SOMA DECHu podporující detoxikaci: dýchání nosem, rytmický dech, uvolňování hlasem, shaking

 

 Zdroj: Ben Greenfield Fitness

 

LÍBIL SE TI ČLÁNEK A NOVÉ INFORMACE O SOMA DECHU? 

👇👇 NEVÁHEJ A PŘIDEJ SE DO NAŠÍ FREE ČLENSKÉ SEKCE 👇👇

 

 

Nové Tipy, Cvičení Dechu a Mnohem Víc..

Přihlaš se k odběru našich novinek ať ti od nás nic neunikne!

Tvůj e-mail je u nás v bezpečí a budeme ho zpracovávat v souladu s našimi zásadami ochrany osobních údajů (plné znění zásad najdeš v patičce této stránky). Stisknutím tlačítka vyjadřuješ Svůj souhlas se zpracováním, který můžeš kdykoli odvolat prostřednictvím odkazu na konci každého emailu.