SVĚT DECHU >>

Ben Greenfield doporučuje SOMA DECH

ben greenfield dechové metody soma dech

 

"Co kdybych Vám řekl...

...že existuje bezpečná a rychlá metoda, jak léčit chronická onemocnění spojená se stresem, podpořit sebeléčení, snížit úzkost, zvýšením zásoby oxidu uhličitého a produkcí oxidu dusnatého zvýšit výkonnost a mnoho, mnoho dalšího?

...že je to zcela zdarma

...není k tomu potřeba žádné vybavení

...a můžete to dělat doslova kdykoliv a kdekoli?

Jestli to zní jako kouzlo... no... tak trochu je."

 

Ben Greenfield je biohacker, světově uznávaný odborník v oblasti výživy a moderních přístupů ve fitness, high class influencer a autor řady knižních bestsellerů, jako např. Boundless a Beyond Training.

Toto je překlad jeho článku, ve kterém sdílí svůj pohled na SOMA DECHovou techniku.

 

"Mám na mysli dechovou praxi, která se rychle stala "new age" eso pojmem, ale ve skutečnosti je stará podobně jako taoismus, buddhismus, hinduismus a křesťanství, kde se dýchání používalo jako způsob, jak změnit nebo rozšířit vědomí, spojit se s vyšší mocí a podpořit sebepoznání nebo uzdravení - což je asi opravdu trochu magické. Dnes se dechová praxe dočkala moderního oživení díky lidem jako Dr. Stanislav Grof, Wim Hof, Anders Olsson, James Nestor, Patrick McKeown a mnoha dalším, kteří pomohli tuto praxi zpopularizovat a přiblížit ji širšímu množství lidí.

 

Ačkoli dnes existuje nejméně 50 typů dechových systémů, které se praktikují po celém světě, je třeba poznamenat, že každá dechová technika přináší jiné výsledky." 

 

Na tom jsme se mimojiné shodli také s hostem našeho podcastu Svět Dechu Liborem Mattušem.

 

"A přestože jsem sám vyzkoušel desítky typů, včetně metody Wima Hofa, Buteyko, krabicového dýchání, rytmického, kundalini dechu, holotropního dýchání a dalších - existuje jedna technika, kterou praktikuji již léta a kterou jsem shledal jako nejúčinnější a transformující mé vlastní fyzické, duševní a duchovní zdraví.

Tato oblíbená forma dechové práce - ta, do které se právě teď nořím a o které vás chci v tomto článku poučit - se nazývá SOMA Dech. S tvůrcem a zakladatelem metody SOMA Nirajem Naikem jsem před několika lety dělal rozhovor v mém podcastu a tento týden znovu a nepřestává mě ohromovat svými novými postupy dechové práce a svým příběhem o tom, jak pomocí dechové práce spolu s muzikoterapií, doplňky stravy a dietou porazil chronickou nemoc a těžkou depresi.

Od chvíle, kdy jsem se Nirajem poprvé potkal (v sauně v Estonsku), se stal mým “dechovým mentorem", a to natolik, že jsem:

  • Prošel jsem jeho programem 21Day Awakening Journey;
  • Absolvoval jsem zbrusu nový 11denní kurz SOMA BreathFit, při kterém jsem prodloužil dobu zadržení dechu o více než 20 sekund;
  • A nyní nejméně třikrát týdně cvičím se svými chlapci SOMA Dech v sauně a pravidelně ho používám také k posílení duchovního potenciálu modlitby a meditace - někdy až 60 minut v kuse.

Přestože jsem o dechové práci vytvořil mnoho podcastů a článků a věnoval jí celou kapitolu ve své knize Boundless, stále dostávám mnoho otázek, jak se techniky liší a jakou metodu praktikuji. V tomto článku se tedy budu hlouběji věnovat dechové technice SOMA, včetně jejích vědecky podložených přínosů, toho, jak funguje, a toho, jak můžete začít využívat tento bezplatný nástroj, který je vám k dispozici právě teď, s vašimi vlastními plícemi.

 

Fascinující historie slova "SOMA"


Než se vrhneme na SOMA Dech jako takový, vysvětlím Vám historický kontext slova "SOMA". Ten je podle mě totiž neuvěřitelně zajímavý a jeho pochopení pak činí dechovou praxi mnohem smysluplnější.

"SOMA" je védské sanskrtské slovo, které v překladu znamená "destilovat, extrahovat nebo sypat". V Rig Vedě, starověké hinduistické sbírce sanskrtských spisů, datovaných až do roku 1500 př. n. l., se na něj odkazuje více než 50 000 krát, často v souvislosti s psychedelickými rituály.

Jinými slovy se má za to, že "SOMA" popisuje starověký rituál zahrnující přírodní psychedelika jako jsou houby, konopí nebo jiné rostlinné látky - které údajně pomáhaly lidem dosáhnout stavů duchovního probuzení.

Podle legendy se postupem času tato látka SOMA začala vyčerpávat, protože zemi obývalo stále více lidí. Rišiové neboli starověcí "osvícení mudrci" proto začali lidem říkat, aby se "obrátili do svého nitra" a našli SOMA tam - často právě pomocí síly svého dechu."

 

Což mimojiné odkrýváme i my na podcastu Mindset Upgrade o síle dechu a autentické sexualitě.

 

"Tak se zrodily počátky tantry - umění kontroly energie v těle pomocí dechu a vytváření pocitů duchovní blaženosti a z ní se pak zrodily prastaré dechové techniky pránájámy. Ty jsou samozřejmě stále aktuální a díky novodobému rozmachu jógy získávají na popularitě.

V sanskrtu "prána" = energii a "jáma" = ovládat nebo omezovat. Pránájáma využívá dechová cvičení k "ovládání toku energie" v našem těle. Prakticky jde o ovládání dechu pomocí zádrží dechu a tzv. tělesných zámků (například spouštění brady ke krku, aby se uzavřelo hrdlo). Právě tyto techniky pránájámy tvoří hlavní základ SOMA DECHu.

 

Je tedy zcela fascinující, že v našem moderním prostředí můžeme využívat stejnou prastarou moudrost díky tomu, že máme stále ty samé nástroje: ústa, nos a plíce. 

Čas jít na věc, co říkáte? 

 

Co je to SOMA DECH?


SOMA Dech (v orig. SOMA Breath) je holistický dechový systém, který kombinuje principy pránájámy spolu s hudební muzikoterapií a vizualizacemi, a to vše navržené Nirajem velmi jedinečným způsobem, který se velmi liší od jiných dechových cvičení, která jsem zatím měl tu čest zažít.

Při dýchání SOMA jde vždy o dosažení rychlosti dýchání 5-6 nádechů za minutu. To je klíčová součást dlouhověkosti v rámci jógové kultury: přesvědčení, že čím méně potřebujete dýchat, tím lépe vaše tělo funguje a tím déle budete žít.

 

SOMA Dech používá tyto základní dechové techniky pránájámy, ale zařazuje je do různých kombinací v závislosti na tom, o jaký přínos nám jde (například uvolnění emoční energie nebo zmírnění stresu), a vytváří tak "sadu nástrojů", které můžete použít pro různé účely.

 

SOMA Dech se zaměřuje na těchto 9 dechových technik pránájámy, které jsou podle vědeckých výzkumů ty nejpřínosnějších:

  • Omkar: Zpívání a prodlužování výdechu s mantrou AUM (neboli Óm). Pro uvolnění a ochlazení těla, přípravu na jógové ásany a užitečné cvičení, které vám pomůže dostat se do stavu flow.
  • Anulom Vilom / Nadi Šódhana: Střídavé dýchání nosními dírkami. Pro aktivaci celého mozku, pro uvolnění a přípravu na jógové ásany.
  • Bhastrika: Měchové dýchání neboli silný nádech i výdech. Pro povzbuzení těla a mysli, pročištění těla, okysličení mozku a vyrovnání ájurvédských dóš (zejména kaphy).
  • Kapalbháti: Rychlý a nucený výdech se zatažením břicha. Pro zbavení se žaludečních plynů, pročištění dutin a zvýšení hladiny energie.
  • Kumbhaka: Zadržení dechu při nádechu nebo u výdechu. Podporuje léčení, hlubokou meditaci, zvyšuje toleranci CO2.
  • Nisshesha Rechaka: Maximální zadržení dechu po výdechu pro vyvolání přerušované hypoxie. Pro zlepšení prostorového učení, paměti, snížení zánětu a lepší celkový zdravotní stav.
  • Rechaka: Pomalý výdech. Pro lepší okysličení, ventilace a fungování bránice.
  • Sávitrí pránájáma: Rytmické dýchání. Pro zvýšení schopnosti dýchat pomalu a zhluboka a zvýšení zádrží dechu.
  • Kaki mudra: Pití vzduchu. Pro očistu střev a podporu růstu dobrých bakterií, nebo snížení hladu během půstu.

Všechny tyto techniky ovlivňují proudění vzduchu do těla a z těla, ale vždy různým způsobem. Například Kumbhaka zvyšuje hladinu CO2, zatímco Bhastrika stimuluje nervový systém a pohyb mozkomíšního moku.

Každá z dechových technik má proto pro tělo jiný přínos a SOMA je kombinuje zcela jedinečným způsobem spolu s hudbou a vizualizací, což přináší úžasně hypnotický a transformativní zážitek."

5 hlavních benefitů SOMA DECHu jsme vyňali do samostatného článku ZDE.

 

ZAJÍMAVÝ BONUS: efekt dlouhověkosti


"Stárnutí je v současné době klasifikováno dvěma faktory na buněčné úrovni: zkracováním telomerů a buněčným stárnutím.

Telomery jsou opakující se sekvence DNA umístěné na koncích chromozomů, které je chrání před poškozením. S přibývajícím věkem se telomery zkracují a chromozomy jsou zranitelnější. Buněčné stárnutí je trvalý stav zastavení buněčného cyklu, který vyčerpává zásoby prospěšných kmenových a progenitorových buněk.

Nedávná studie z roku 2020 v časopise Aging ukázala, že hyperbarická kyslíková terapie se zaměřuje na tyto dvě příčiny stárnutí tím, že zvyšuje délku telomer a snižuje buněčnou imunosenescenci u zdravých dospělých ve věku 64 let a starších. To slibuje, že terapie, které s přestávkami snižuje množství kyslíku v krvi, jako je SOMA DECH či pránájáma, mohou mít silné účinky proti stárnutí. Tato studie obsahuje několik zajímavých detailů, do kterých jsem se ponořil ve svém posledním podcastu s Nirajem, který vám vřele doporučuji poslechnout, protože v audio epizodě se tomu věnujeme o dost víc.

 

Závěrečné shrnutí


Pravdou je, že moderní život s sebou přináší zvýšenou míru úzkosti, stresu a deprese. Často můžeme mít pocit, že žijeme na autopilota, v polospánku a nikdy nejsme skutečně přítomní a zapojení do daného okamžiku. Dokonce i ti z nás, kteří dbají o své zdraví (včetně mě), mohou zvolit "snadnou cestu" při řešení stresu tím, že si dají nějaký doplněk stravy nebo sáhnou po jiném rychlém řešení, které často napodobuje výsledky, jichž bychom mohli dosáhnout několika jednoduchými dechovými cvičeními.

Občasná mikrodávka psilocybinu, CBD nebo sklenka organického červeného vína může mít stále své místo v rutině duševního a duchovního zdraví, které je rozhodující pro skutečné štěstí a naplnění. Po osobní zkušenosti s přínosy SOMA DECHu mohu osobně potvrdit, že každodenní praktikování dechových cvičení umožňuje mnohem, mnohem menší závislost na vnějších látkách, jako jsou např. i psychedelika. Místo toho se můžete do těchto stavů jednoduše nadechnout, rychle a svobodně.

 

Osobně mohu říci, že pravidelné praktikování SOMA DECHové techniky výrazně zlepšilo mé fyzické i duševní zdraví, emocionální pohodu, duchovní spojení, a dokonce i vztah s rodinou. Navíc je skvělé, že je to zdarma, mohu to dělat kdekoli a kdykoli a zdá se, že přínosy jsou mnohem dalekosáhlejší než cokoli jiného, co jsem kdy zažil."

 

Zdroj: Ben Greenfield Fitness

 

LÍBÍ SE TI BENŮV ČLÁNEK A JEHO PŘÍSTUP K SOMA DÝCHÁNÍ? 

👇👇 NEVÁHEJ A PŘIDEJ SE DO NAŠÍ FREE ČLENSKÉ SEKCE 👇👇

 

 

Nové Tipy, Cvičení Dechu a Mnohem Víc..

Přihlaš se k odběru našich novinek ať ti od nás nic neunikne!

Tvůj e-mail je u nás v bezpečí a budeme ho zpracovávat v souladu s našimi zásadami ochrany osobních údajů (plné znění zásad najdeš v patičce této stránky). Stisknutím tlačítka vyjadřuješ Svůj souhlas se zpracováním, který můžeš kdykoli odvolat prostřednictvím odkazu na konci každého emailu.